31 March 2010

Digital Journal

2010 dibanjiri dengan gadget-gadget berasaskan tablet pc/phone. Walaupun tablet pc yang diperlopori oleh microsoft muncul sekitar tahun 2001, tetapi ianya tidak begitu diminati ramai. Teknologi yang direcycle dari mula kemunculannya dan diberi beberapa penambahbaikan, didapati mendapat perhatian ramai. bukan saja pengguna teruja, beberapa pengeluar juga telah mula mengeluarkan produk masing-masing berasaskan tablet  gadget ini. Microsoft Courier yang telah diwar-warkan sekitar september 2009 bakal memberi satu alternatif baru kepad penulis jurnal/blog dalam mengemaskini jurnal/blog masing-masing. Bukan itu sahaja dengan sedikit kreativiti dan pengubahsuaian, ianya boleh diadaptasi kepada murid-murid sekolah di Malaysia bagi menggantikan buku kerja/ buku nota/uku teks dan digunapakai di dalam sistem pembelajaran disekolah. Itupun sekiranya kos setiap unit yang rendah untuk dibeli oeleh ibubapa.

Pada bulan lepas Apple telah mengeluarkan produk iPad, tetapi kosnya dirasakan tidak menepati citarasa ramai dan ianya seolah-olah iphone yang dibesarkan dari segi saiz dengan beberapa ciri-ciri tambahan, begitu juga produk dari Fusion Garage iaitu JooJoo tablet. Samsung juga akan mengeluarkan produknya Manakala  Microsoft Courier, bakal menambahkan persaingan dalam merebut peluang dalam segmen ini. 

Di harap dengan bertambahnya persaingan akan dapat menghasilkan produk yang bermutu, mengikut citarasa ramai dan yang paling penting harga yang murah, sekiranya tidak, peluang ini mungkin akan dimonopoli oleh syarikat dari China dengan membuat produk tiruan dengan kos yang murah bagi menampung permintaan ramai.